Wednesday, May 21, 2008

MURTAD ; SIAPAKAH DALANGNYA?



Di sediakan oleh :
Abu Lehyah alkelantany
(0133005046)

بسم الله الرحمن الرحيم
الحمدلله رب العالمين, مكون الأكوان, مدبر الأزمان, الموجود أزلا وأبدا بلاكيف ولاجهة ولامكان , والصلاة والسلام على محمد سيد الأبياء والمرسلين, وعلى ءاله الطاهرين وصحابته الطيبين, اما بعد


MURTAD BUKAN SEMUDAH YANG DISANGKA


Walaupun sehingga kini belum ada statistik yang tepat menunjukkan bilangan dan jumlah orang Islam yang murtad atau bertindak keluar daripada agama Islam tetapi kejadian yang berlaku itu sedikit sebanyak telah menimbulkan keresahan di kalangan umat islam. Kejadian murtad bukan merupakan isu atau perkara yang baru tetapi ianya telah berlaku sejak zaman Rasulullah lagi.
Dari segi syarak, murtad merupakan satu kesalahan jenayah yang membawa implikasi yang besar dalam masyarakat. Mereka yang murtad boleh dikenakan hukuman atas kesalahan tersebut ( iaitu bunuh sebagaimana termaktud dalam hadits Rasulullah). Justeru itu penulis menyeru masalah murtad yang berlaku di kalangan umat islam harus ditangani dengan sebaik mungkin bagi mengelakkannya daripada menjadi tidak terkawal.

Punca dan susur galur yang membawa kepada gejala tersebut perlu diperhalusi supaya langkah-langkah yang konkrit dan sistematik dapat diambil untuk mengatasi dan membenterasnya. Terdapat pelbagai faktor yang telah dikenal pasti sama ada dalaman ataupun luaran. GEJALA MURTAD JUGA BERPUNCA DARIPADA USAHA USAHA TERANCANG DARIPADA PIHAK-PIHAK TERTENTU ( MEREKA MERUPAKAN ORIENTALIS, GOLONGAN WAHHABI SEDUNIA DAN AJARAN SESAT LAIN ) YANG MEMPUNYAI AGENDA KHUSUS UNTUK MENGHANCURKAN AKIDAH UMAT ISLAM.


KELEMAHAN UMAT ISLAM


Namun begitu, kelemahan umat Islam merupakan faktor utama yang menyebabkan berlakunya kejadian tukar agama dikalangan umat Islam. Semuanya berpunca daripada kurangnya pemahaman, penghayatan dan pengamalan terhadap ajaran Islam. Agama dan moral tidak lagi menjadi teras dalam kehidupan. Pembangunan jasmani tidak seimbang dengan pembinaan rohani telah melahirkan manusia yang bersikap materialistik dan individualistik.

Sikap yang mementingkan diri sendiri ini telah melahirkan golongan manusia yang tidak mempedulikan ikatan sosial dan institusi kekeluargaan. Sikap ketidakpedulian yang semakin menjadi-jadi menyebabkan ada dikalangan orang Islam bertindak keluar daripada agama islam dengan sewenang-wenangnya.

Ada diantara mereka tanpa sebarang perasan takut dan malu telah mengisytiharkan dirinya keluar daripada Islam. Seperti kes terbaru yang berlaku kepada Siti Fatimah. Tindakan itu dialpakan dan tidak mendapat perlindungan daripada masyarakat. Manakala sebilangan lagi tanpa membuat pengumuman secara terbuka keluar daripada Islam. Apa pun bentuk yang diambil, kejadian murtad wajib dipandang serius dan masyarakat wajib berperanan sebagai benteng mencegah perkara tersebut.


KERAPUHAN AKIDAH DAN KERUNTUHAN AKHLAK


Kewujudan pelbagai masalah sosial dan keruntuhan akhlak yang berleluasa merupakan suatu bentuk ancaman yang cukup serius terhadap kelansungan dan kekuatan umat islam. Keadaan itu diburukkan lagi dengan kurangnya kawalan terhadap rancangan dan program televisyen yang diimport daripada barat dan tidak ditapis oleh orang yang sepatutnya.

Suatu makanisme yang lebih berkesan perlu diwujudkan untuk menapis siaran yang datang daripada luar. Ini kerana semacam wujud usaha terancang daripada barat dan golongan wahhabi yang melalui media massa untuk melemahkan umat islam serta mengekang kebangkitan Islam sebagai kuasa baru dunia. Usaha itu dilakukan dengan memecah belah perpaduan masyarakat dan mencetuskan krisis akidah dalam masyarakat Islam. Musuh yang paling nyata bagi umat Islam sepanjang zaman sebagai difirmankan oleh Allah SWT dalam al-Quran ialah orang-orang Yahudi dan Nasrani. Kedua-dua golongan ini tidak akan redha sehingga umat islam mengikut cara hidup mereka. Musuh yang tidak nyata pula, memainkan peranan yang amat licik, mereka berbajukan islam dan memakai jenama “salafi moden” atau nama sebenar ialah al-wahhabiyah yang semacam telah merebak luas dalam masyarakat yang rapuh pegangan akidahnya. Berhubung perkara ini usaha untuk memurtadkan orang Islam dilakukan menerusi berbagai-bagai cara melalui penjajahan pemikiran, jiwa dan kemungkinan besar mereka mempunyai agenda besar mewahabikan Negara Malaysia. Di mulai dengan pembid'aatan terhadap amalan yang disunatkan sehinggalah menyebarkan akidah-akidah kufur mereka seperti Allah duduk di atas arasy, alam ini azali, nabi pertama ialah nabi nuh bukannya adam, neraka akan binasa, Tauhid tiga, dan berlambak lagi akidah-akidah mereka yang telah difatwakan sesat oleh ulama' -ulama' muktabar sebagaimana yang telah penulis nyatakan pada rencana yang telah lalu. Iktikad tersebut sebagaimana dinyatakan oleh ulama'-ulama' menebabkan seseorang itu keluar daripada Islam . Agenda mereka (Wahhabi) ini disokong kuat oleh orientalis barat yang sebelum ini amat ghairah melihat umat Islam berpecah belah dan porak peranda.

Berbagai pertubuhan telah ditubuhkan oleh golongan –golongan berkenaan untuk memesongkan akidah umat islam. Kebanyakan pertubuhan tersebut adalah berteraskan kebajikan serta bergerak diatas nama hak asasi, persamaan dan pembebasan. Gerak kerja yang dijalani cukup halus dan begitu berkesan sehingga menyebabkan ramai yang terpedaya dengan dakyah serta propaganda yang disebarkan. Pendekatan yang mereka gunakan begitu diplomasi terutamanya dalam menyebarkan agama dan ajarannya. Para pendakyah mereka berkunjung ke Universiti-universiti untuk membuat seminar Tajdid dan sebahagiannya sampai ke tahap berjaya menjadi pensyarah, ditambah lagi mereka mewakilkan suara mereka melalui seorang Mufti Muftary Mohamad Asri Zainul Abidin yang sekarang ini menjadi parasit dalam masyarakat. Selain itu mereka juga mengadakan program-program seperti menziarahi orang sakit, anak yatim, membuka institusi ( Institut Ibn Qayyim al-jauziyyah), madrasah atau sekolah di kawasan bandar atau luar bandar dan menyebarkan risalah-risalah secara percuma.

Masalah murtad yang berlaku dalam masyarakat Islam kontemporari merupakan suatu realiti dan ia akan terus menjadi duri dalam daging kepada umat Islam kalau langkah-langkah segera tidak diambil untuk membenterasnya. Barangkali satu kawalan melalui perundangan boleh difikirkan bagi membendung kejadian murtad daripada terus membarah dalam masyarakat. Isu Wahhabi perlu dijadikan sebagai ajaran sesat rasmi negara dan wajib difatwakan sesat oleh mufti-mufti tanpa berdiam diri atau mengambil langkah tidak mempedulikan kerana takut periuk nasi mereka tergadai. Janganlah sampai mereka hampir menguasai negara barulah terburu-buru menanganinya seperti yang berlaku beberapa tahun yang lepas iaitu isu berkaitan ajaran Al-arqam dan al-ma'unah. Kita bimbang perkara ini berlarutan dan jadi seperti pepatah melayu " api bila kecil jadi kawan tapi bila besar jadi lawan". Kalaulah tidak bersegera menangani ajaran sesat ini akan bercambahlah lagi ajaran-ajaran sesat lain seperti Ajaran Kahar,Qadianiyyah, Ayah Pin dan seumpamanya.

Setiap umat Islam harus memainkan peranan untuk mengawalnya. Kejadian murtad yang melanda umat Islam dewasa ini perlu dilihat sebagai satu cabaran yang perlu dihadapi dengan bersungguh-sungguh. Kalau tidak, akidah yang menjadi asas keislaman seseorang bisa punah dan dirobohkan dengan asakan bertali arus daripada golongan- golongan sesat al-wahhabiyah dan pihak misionari agama-agama lain.

Ancaman murtad boleh menggugat kelestarian agama islam dan survival para penganutnya. Oleh itu, penyelesaian terhadap masalah ini harus bermula dan dimulakan daripada dalam masyarakat Islam itu sendiri sebelum diperluaskan ke peringkat yang lebih luas lagi.

Penulis menyeru kepada diri sendiri dan semua supaya sama-sama kita renungi masalah ini yang kian menjadi-jadi dalam masyarakat. Dan marilah sama-sama kita pohon perlindungan daripada Allah daripada terjebak dengan jenayah murtad ini.

يا مقلب القلوب ثبَت قلوبنا على دينك وعلى طاعتك

" Ya ALLAH, tuhan yang membalik-balikkan hati, tetapkan kami di atas landasan agama Mu dan sentiasa taat pada perintah Mu"

اللهم اختم لنا بحسن الخاتمة ولا تختم علينا بسوء الخاتمة

" Ya Allah ya Tuhan kami , engkau tamatkan riwayat hidup kami dengan sebaik-baik kesudahan, dan janganlah tamatkan hidup kami dengan kesudahan yang buruk ”..ameen...


Di sediakan oleh :
Abu Lehyah al-Kelantany
(0133005046)

PENGAJIAN RINGKAS : BAHAYA MURTAD

BAHAYA MURTAD


DISEDIAKAN OLEH :
ABU LEHYAH AL-KELANTANY
(0133005046)


بسم الله الرحمن الرحيم
الحمدلله رب العالمين، مكون الأكوان, مدبر الأزمان, الموجود أزلا وأبدا بلاكيف ولاجهة ولامكان , والصلاة على محمد سيد الأنبياء والمرسلين, وعلى ءاله الطاهرين وصحابته الطيبين, اما بعد

KALI INI PENULIS MENGUNAKAN BAHASA PONDOK:

Asy-Syaikh Muhammad Nawawi Ibnu Umar Al-Banteni At-Tanari, di dalam Kitabnya, Mirqatu Su’udit Tasdiq Fi Syarhi Sullamit Taufiq Ila Mahabbatillahi ‘Alat Tahqiq, m/s 13, baris 8 dari bawah.



(Dan, demi sesungguhnya telah mengira, atau menyatakan oleh Asy-Syaikh Ahmad bin Muhammad bin Hajar Al-Haitamiyy Dan juga oleh Al-Qadi ‘Iyad Rahimahumallahu Ta’ala, pada Kitab kedua-dua ulama tersebut iaitu;

1. Al-I’lam bil Qawati‘il Islam (Bagi Ibnu Hajar)
2. Asy-Syifa Fi Ahlaqil Mustafa (Bagi Al-Qadi ‘Iyad).)


- Akan perkara-perkara yang termasuk di dalam Hukum Ar-Riddah (Murtad) yang banyak.(Maka, sayugialah membaca di atas kedua Kitab itu.) iaitu digalakkan akan sebagai galakan yang bersangatan, lagi tiada elok atau tiada patut meninggalkan membacanya.

(Maka, kerana sesungguhnya, barangsiapa tiada mengenal oleh ia akan keburukan,)- iaitu Keji, dan Fasad (Rosak), dan Zalim,(nescaya jatuh ia di dalamnya.)
- -------------------------------------------------

Marilah kita sama-sama menelaah Kitab Bughyatut Talib Li Ma’rifatil Ilmid Diniyyil Wajib, bagi Asy-Syaikh Abdullah Al-Harari Al-Ma’ruf Bil Habasiyyi, Juzu’ 1, m/s 71.


BAB AL-RIDDAH (BAB MURTAD)

Ini suatu fasal pada menyatakan tentang riddah (murtad). Wajiblah ke atas setiap orang-orang Islam menjaga keislamannya, dan memelihara keislamannya daripada perkara yang merosakkan Islam, dan membatalkan Islam, dan memutuskan Islam, iaitu RIDDAH (MURTAD), Wal’iyazubillahi Taala.

Dan telah berkata Imam Nawawi serta lain Ulama’,



“Bermula Riddah @ Murtad itu sekeji-keji perkara dari segala cabang kekufuran.”

Dan, lagi pada Halaman 72.


Dan sesungguhnya, banyak pada ini zaman , ramai manusia memandang remeh atau bermudah-mudah di dalam berkata-kata tentang AGAMA, sehingga keluarlah daripada sebahagian manusia perkataan-perkataan yang mengeluarkan diri mereka itu dari agama Islam.

Dan, mereka TIDAK BERASA langsung akan perkataan mereka itu suatu DOSA, lebih-lebih lagi mereka tidak merasa langsung bahawa perkataan mereka itu membawa mereka ke lembah kekafiran.

Hal ini bertepatan dengan Sabda Nabi SAW,


“Sesungguhnya, seorang Hamba itu benar-benar berkata-kata dengan sesuatu perkataan, yang mana ia tidak merasakan dengan perkataan itu kemudharatan, yang menyebabkan dia terhumban dengan sebab perkataan itu ke dalam Api Neraka Jahannam selama 70 tahun.” Hadis Hasan, Riwayat Tarmizi dalam Kitab Zuhud. Dan telah mengeluarkan Imam Bukhari di dalam Sahihnya, pada Bab Hifzul Lisan (Menjaga Lidah) dalam Kitab Ar-Riqaq.



“Sesungguhnya, seorang hamba itu berkata-kata dengan satu perkataan yang memisahkan (iman dan islam) pada perkataan itu. Tergelincir ia dengan sebab perkataan itu ke dalam api neraka, yang mana jaraknya (dalam neraka itu) lebih jauh daripada jarak timur dan barat.”


Ketahuilah oleh mu wahai para pembaca yang Insaf, cara Taubat Iktiqad itu adalah berlainan dengan Taubat daripada kesalahan yang tidak membawa kepada Murtad. Maka, cara Taubat Iktiqad itu ialah Mengakui Kesalahan, Serta Menarik Balik Kenyataan atau Kepercayaan Yang Salah itu.

Perkara Taubat Iktiqad ini telah dinyatakan di dalam Kitab ‘Aqidatun Najin Fi ‘Ilmi Usuliddin, bagi Al-’Alim Al-’Allamah Asy-Syaikh Zainul ‘Abidin b. Muhammad Al-Fathani, m/s 120, baris 3 dari atas.


- Dan lagi, disyaratkan rujuk(kembali) Ia (orang yang Murtad) daripada barang yang mengharus (mengboleh) ia akan dia (akan perkara yang haram) itu, serta mengucap dua kalimah itu. Jika adalah kufurnya dengan ingkar akan (suatu) fardhu umpamanya, atau mengharuskan (membolehkan) apa yang diharamkan.
Maka, hendaklah ia rujuk (kembali) pada ingkarnya, (Dengan menarik balik kata-kata yang ingkar. – Pent.) serta mengucap 2 kalimah itu.



-------------------------------------------------------------------------------

RUGINYA KALAU TAK BELAJAR BERTALAQQI

Kitab ‘Aqidatun Najin Fi ‘Ilmi Usuliddin, bagi Al-’Alim Al-’Allamah Asy-Syaikh Zainul ‘Abidin b. Muhammad Al-Fathani, m/s 12, baris 15 baris dari atas :




.....(Sahdan) Telah berkata ‘Ulama, Haram belajar Ilmu Usuliddin (Asas Agama) daripada orang yang tiada mahir ilmunya. Dan, tiada mengambil daripada gurunya.
Maka, adalah pada zaman sekarang ini, beberapa daripada manusia yang mendakwa dirinya ‘Alim yang mengajar ia akan manusia yang awam dengan pengajaran yang menyesatkan.

(Dan setengah) Daripada mereka itu yang berpegang dengan Ayat Al-Quran yang Mutasyabihat (yang samar2) atau Sunnah (hadis) yang Mutasyabihat (yang samar-samar). Pada hal, tiada dilintangkan dengan “Qawati’ a’liah” (Pemutus hukum akal) dan “Naqliah” yang Muhkamat (Ayat-ayat Al-Quran yang terang), tetapi mengambil mereka itu dengan “Dzawahir” (Zahir-zahir yang nyata) ayat Mutasyabihat (yang samar). Maka, jadi jatuh mereka itu pada laut kufur (kafir). Maka, sesat mereka itu, dan lagi menyesatkan mereka itu akan manusia yang awam. Na’uzubillahi minzalik...Maka, adalah mereka itu seperti dajal atau terlebih jahat dari dajal.”

DISEDIAKAN OLEH :
ABU LEHYAH AL-KELANTANY
(0133005046
)