Di sediakan Oleh :
ABU LEHYAH AL-KELANTANY
(0133005046)
(0133005046)
بسم الله الرحمن الرحيم
الحمدلله رب العالمين, مكون الأكوان, مدبر الأزمان, الموجود أزلا وأبدا بلاكيف ولاجهة ولامكان , والصلاة والسلام على محمد سيد الأنبياء والمرسلين, وعلى ءاله الطاهرين وصحابته الطيبين, اما بعد
Ketahuilah oleh mu wahai para pembaca sekalian! Iaitu, boleh terjatuh hukum kufur (kafir) kepada Si Penyebutnya jika dia ini beriktiqad bahawa Allah itu berkata-kata seperti makhluq. Inilah kesannya kerana mengambil Zahir ayat Al-Quran (Ayat Mutasyabihat) yang mengatakan Allah berdialog, tanpa mempelajari Ilmu Tauhid.
Perkara ini seperti apa yang dinyatakan di dalam Kitab ‘Aqidatun Najin Fi ‘Ilmi Usuliddin, bagi Al-’Alim Al-’Allamah Asy-Syaikh Zainul ‘Abidin bin Muhammad Al-Fathani, pada m/s 49, baris yang ke-8 dari atas.
Perkara ini seperti apa yang dinyatakan di dalam Kitab ‘Aqidatun Najin Fi ‘Ilmi Usuliddin, bagi Al-’Alim Al-’Allamah Asy-Syaikh Zainul ‘Abidin bin Muhammad Al-Fathani, pada m/s 49, baris yang ke-8 dari atas.
-...(Dan) Telah lalu disebut, orang yang berpegang dengan ZAHIR segala ayat Mutasyabihat atau segala Hadis Mutasyabihat itu, jadi KUFUR (Kafir).
................................
Maka, sebagai tafsilan atau perincian penghujjahan ini, baiklah! Secara “Tabarrukan Wa Tawasullan”, Dibawakan apa yang dinyatakan di dalam Kitab AsySyarhul Qawwim Fi Halli Al-Fazi Assiratil Mustaqim, bagi Asy-Syaikh Abdullah Al-Harari Al-Ma’ruf Bil Habasiyyi, m/s 141.
Shubuhaat :
....Maka, jika berkata mereka, iaitu Golongan Musyabbihah dan Wahhabiyah, Bermula dalil kami di atas bahawasanya, Kalam Allah Taala itu dengan ada Huruf dan Suara, ialah sebagaimana FirmanNya Taala,
Ertinya, “Hanya sesungguhnya keadaan Allah Taala, apabila mengkehendaki menjadikan ia akan sesuatu bahawa berkata Ia, baginya ‘Jadilah, maka jadilah ia.”
Maka jawapannya, Kalau adalah perkara sebenar sebagaimana yang kamu (orang-orang Musyabbihah) dakwa, nescaya bersalahanlah ataupun bercanggahlah ini ayat serta Ayat Al-Quran yang lain-lainnya. Sedangkan, Al-Quran itu saling kuat mengkuatkan satu sama lain. Dan, tidaklah saling bertentangan. (Jadi, apakah maksud sebenar ayat “Kun Fayakun” ini?
Dan, hanya sesungguhnya makna ini ayat bahawa, Allah Taala mengadakan segala benda dengan ketiadaan penat, dan kesusahan, dan dengan ketiadaan halangan dari seseorang kepada Allah. Iaitu, sesungguhnya Allah Taala menjadikan akan benda-benda yang Ia kehendaki, bahawa Ia jadikan akan benda itu dengan bersegera, lagi dengan ketiadaan terlewat daripada waktu yang ia kehendaki adanya benda itu, pada waktu tertentu itu.
Maka adapun, makna, Ertinya, “Jadilah, maka jadilah ia.” Ia menunjukkan di atas segera mengadakan. Dan, bukanlah maknanya itu, tiap-tiap kali apakala berkehendak oleh Allah Taala menjadikan sesuatu benda bahawa berkata ia,
“Jadilah”, “Jadilah”, “Jadilah”.
Dan, jika sekiranya begini maknanya. Nescaya, Allah Taala itu tiap-tiap waktu hanya berkata,
“Jadilah”, “Jadilah”, “Jadilah”.
Bermula, fahaman yang sedemikian adalah Mustahil kerana Allah swt menjadikan pada detik yang satu, iaitu barang yang tidak dapat masuk di bawah perkiraan. (Tidak difahami, hanya Allah sahaja yang faham.
Kemudian, adalah perkataan, “Kun, itu bahasa ‘Arab. Sedangkan Allah Taala itu, telah ada sebelum adanya bahasa-bahasa makhluq semuanya. Dan, sebelum adanya berbagai-bagai bangsa makhluq.
Maka, di atas fahaman Golongan Musyabbihah (Yang mengatakan Allah Taala menjadikan makhluq dengan menyebut perkataan, “Kun’. – ), nescaya pastilah Allah Taala itu asalnya diam. (tidak berkata-kata). Kemudian, baharulah ia berkata-kata.
Bermula ini perkara adalah mustahil, kerana bahawasanya keadaan diam, kemudian berkata-kata, kemudian diam lagi, dan kemudian berkata-kata lagi, adalah Sifat Keadaan Manusia, dan juga selain daripada manusia.
Dan, demi sesungguhnya, berkatalah Qaum Ahlus Sunnah Wal Jamaah (Al-Asya’irah), “Kalaulah ada Allah Taala itu berkata-kata dengan huruf dan suara, nescaya Allah Taala berlaku di atasnya segala Sifat-sifat kemahkluqan, seperti bergerak, dan diam, dan sejuk, dan kering, dan berwarna-warni, dan ada bauan tertentu, dan rasa tertentu, dan lain-lain lagi. Sedangkan, ini semua adalah Mustahil bagi Allah.”
Dan, bermula Allah Taala menjadikan sebahagian daripada ‘Alam atau Makhluq itu bergerak-gerak pada satu ketika, dan diam pada satu ketika, mereka itulah manusia dan jin dan malaikat, dan angin, dan cahaya, dan gelap, dan bayang-bayang. Sedangkan Allah Taala, langsung tidak menyerupai akan sesuatu pun daripada ini ‘Alam atau makhluq kesemuanya.
.......................................
Dan, lagi pada halaman 142.
Ertinya,
... Dan adapun, barang yang berpendapat kepadanya oleh Golongan Mujassimah daripada mengatakan bahawa Allah Taala menyebut dengan huruf “Kaf dan Nun ()” ketika menjadikan sesuatu daripada segala makhluq. Maka, fahaman itu adalah fahaman yang bodoh.
Tidak pernah mengatakan dengan ini fahaman oleh seorang yang beraqal pun. Kerana, sesungguhnya mereka (Qaum Mujassimah) berkata mereka,
“Sebelum mengadakan makhluq, berkata oleh Allah Taala dengan ini perkataan yang tersusun dari huruf kaf dan nun.”
Maka, adalah maknanya Allah berkata-kata kepada sesuatu benda yang belum ada. Dan, jika mereka berkata pula,
“Sesungguhnya Allah Taala berkata akan yang demikian itu selepas menjadikan sesuatu makhluq.”
Maka, tidak ada makna sama sekali berkata-kata untuk menjadikan sesuatu yang sudah ada.
.......................................
Inilah kesan sebenar yang berlaku apabila Al-Quran itu diterjemah tanpa disertakan Tafsir berbahasa Arabnya. Kerana perkara inilah, Ulama’ dan Fuqaha’ mengharamkan menterjemah Al-Quran tanpa disertakan dengan tafsir bahasa ‘Arabnya..
Ini jelas kerana kerosakan telah berlaku lantaran dengan adanya Al-Quran dan Terjemahannya sahaja, ada orang sudah merasakan dia sudah faham Al-Quran dan boleh menafsir Al-Quran hanya dengan berdasarkan terjemahan ke dalam Bahasa tertentu. InsyaAllah, pengharaman ini akan diterangkan pada Artikel yang akan datang.
Seperti apa yang dipelajari dari Kitab-kitab Tauhid Muktabar, mengenai Allah itu bersifat Kalam. Penulis dapati bahawa Allah Taala itu berkata-kata dengan ;
a. Tiada Berhuruf dan tiada Bersuara,
b. Tiada ada Permulaan dan tiada ada Kesudahan,
c. Tiada mempunyai arah, iaitu atas, bawah, kanan, kiri, depan dan belakang.
Bagi Kisah Nabi Musa as pula, sebenarnya, Allah telah membuka hijab Nabi Musa as supaya dapat mendengar Kalam Allah yang Qadim (Tiada Permulaan). Dan, bukanlah dengan Berdialog yang mempunyai Permulaan dan Kesudahan.
Untuk memantapkan lagi hujjah ini, dibawakan kepada para pembaca sekalian akan penerangan Kitab Tijanu Dharari, bagi Asy-Syaikh Muhammad Nawawi Ibnu Umar, Al-Banteni At-Tanari, m/s 8, baris 9 dari bawah
Tentang Bab Kalam Allah
Dan, bermula dalil atas demikian itu, yaitu tsabitnya sifat Kalam bagi Allah swt iaitu, dalil Sam’iyy,
Ertinya, “Dan telah berkata-kata oleh Allah Taala kepada Nabi Musa as akan sebagai benar-benar berkata-kata.”
Tafsiran - Iaitu, menghilangkan oleh Allah daripada Nabi Allah Musa as akan Hijab, dan Allah memperdengarkan kepada Nabi Musa as akan Kalamnya yang Qadim (Tiada Mula). Kemudian, Allah kembalikan ke atas Nabi Musa as akan Hijab.
Dan, bukanlah maksud daripada ayat ini bahawasanya Allah Taala memulakan percakapan (Dialog). Kemudian, lalu Allah Taala diam (daripada berdialog), kerana sesungguhnya Allah Taala itu sentiasa bersifat pengkata, kekal dan selama-lamanya (. ).
Dan ada diriwayatkan, bahawasanya Musa a.s adalah beliau menyumbat akan dua lubang telinganya ketika sekembalinya daripada bermunajat kepada Allah Taala, supaya beliau tidak mendengar akan perkataan makhluq kerana keadaan Musa as sudah tidak sanggup mendengar perkataan makhluq. Kerana, sudah jadi di sisinya (apa yang didengari dari Makhluq) lebih buruk daripada suara-suara binatang yang buruk lantaran kerana sudah mengecapi daripada kelazatan mendengar Kalamullah yang Qadim, yang tidak dapat sama sekali diterangkan ketika mana mendengar akan Kalam “Zat yang tiada serupa dengan suatu apa pun.”
Dan, sesungguhnya, naik cemerlang (bercahaya) wajahnya Musa as, lantaran kerana cahaya nur yang bergemilangan. Sehingga tidak ada orang yang melihat akan dia melainkan pasti buta matanya. Lalu, beliau pun memakai Burqu’ (Kain Penutup Muka) dan berkekalanlah beliau memakai Burqu’ (Kain penutup muka) di atas muka beliau sehinggalah beliau wafat.
Kesimpulannya, jangan bermudah-mudah kita membaca Terjemahan Al-Quran, lalu menafsirkan ayat-ayat Al-Quran seperti apa yang telah orang-orang wahhabi lakukan. Kesannya jelas, ia boleh membawa Riddah (Murtad).
ABU LEHYAH AL-KELANTANY
(0133005046)