Sunday, August 3, 2008

WAHHABI MENGGUGAT PERPADUAN UMMAH



Y.B.DATO DR AMRAN KASIMIN


Di Malaysia orang Islam dipecahbelahkan secara langsung dan tidak langsung pada perkara-perkara yang furuk, pada bacaan doa dan talkin selepas menunaikan sembahyang lima waktu. Dipecahbelahkan supaya jangan membaca qunut, biarpun ia diamalkan oleh sebahagian besar umat Islam sejak turun-temurun. Orang Islam diracuni otak mereka supaya jangan membuat perarakan Maulidur Rasul. Bidaah, nabi tak buat.


Apabila sesuatu golongan manusia itu melakukan amalan atau ibadah seperti di Malaysia dengan aman damai dan dapat diterima, tiba-tiba datang satu kumpulan manusia menyatakan amalan ini bidaah. Setiap bidaah itu sesat, maka kesesatan adalah neraka tempatnya. Maka orang yang datang terkemudian itu secara tidak langsung berusaha memecahbelahkan umat.


Nabi ketika hidupnya ke Arafah untuk melakukan wukuf dengan berjalan kaki. Lalu ada kumpulan yang berjalan kaki dari Mekah, biarpun kemudahan bas dan kereta ada. Malangnya sebahagian mereka yang pergi itu sakit kaki dan demam selepas itu menyebabkan berlakunya halangan melakukan ibadah lain.


Semua perbuatan yang tidak diamalkan oleh nabi itu bidaah, pergi ke masjid atau berjalan-jalan makan angin menggunakan kereta Proton itu juga diperkira sebagai bidaah kerana Rasulullah tidak pakai Proton.


Membaca Yasin pada malam Jumaat dan selepas berlakunya kematian juga bidaah. Ia bidaah kerana dibaca pada malam Jumaat, selama tiga atau tujuh hari selepas kematian. Lepas sebulan atau 44 hari ataupun setahun sekali. Membaca Yasin tidak bidaah, yang bidaah ialah kerana penetapan masa. Orang Islam di Malaysia selain membaca Yasin pada waktu-waktu yang dijelaskan, mereka juga membaca pada waktu-waktu lain, lebih banyak di bulan Ramadan, ketika menunggu waktu sembahyang dan sebagainya.


Bagi orang yang tidak menggemari bacaan Yasin, bacaan al-Quran atau doa-doa akan menyokong menyatakan amalan ini bidaah. Agaknya, kalau mereka ini tidak boleh berwirid, membaca ayat al-Kursi, doa-doa, zikir-zikir selepas sembahyang lima waktu, lebih baik mereka main terup, lumba motosikal di jalan raya atau sekurang-kurangnya menonton Akademi Fantasia.


Akibat perpecahan atau wujudnya bibit-bibit memporak-perandakan umat, sebahagian orang Islam menyalahkan ajaran Islam sebagai faktor kemunduran dan mengagungkan Barat lebih daripada segala-galanya.


RUJUKAN ;

No comments: